Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

21/02/2010 - We have a winner

Een onderzoek hoeft niet gecompliceerd zijn om een plaatsje te verdienen in deze rubriek. Ik beloofde de 21ste van elke maand een commentaar bij een enquête. Daarmee verplicht ik mezelf om maandelijks minstens eenmaal zelf op onderzoek te gaan naar zinvol cijfermateriaal of analyses. Een beetje zelfdiscipline bezorgt me steeds een boeiende, leerrijke ervaring. Zo botste ik op volgende posting op de blog van Thomas Menighan, CEO van de American Pharmacists Association:

We have a Winner: A few weeks ago I put the challenge out for pharmacists to describe what you do as if you were trying to be clear to an eighth grader. We got a number of great responses, including this one that our staff committee of pharmacists and nonpharmacists picked as their favorite. (The author will receive a copy of The Practitioner’s Quick Reference to Nonprescription Drugs).

“Pharmacists help people get well, stay healthy, feel better, and save money. We help people safely use vaccines that prevent infections, medicines that cure diseases or prevent them from getting worse, and vitamins, supplements, or special foods to improve health and wellness. But most importantly, we’re near your home, easy to talk to, good at answering questions, and care about you and your family.”

Er zouden meer van dit soort onderzoeken / uitdagingen moeten zijn, want men bereikt meerdere doelen tegelijk:
Men betrekt actief de leden van de vereniging bij het zoeken naar een gemeenschappelijke definitie van “wat we doen”.
Men verplicht hen na te denken over wat eigenlijk hun echte meerwaarde is.
Men leert begrijpelijk te communiceren, op het niveau van een veertienjarige (= an eight grader).
Het eindproduct van het onderzoek is meteen bruikbaar, zowel binnen de beroepsgroep als voor het brede publiek.
Een dergelijke heldere omschrijving van het beroep zou de perfecte basis kunnen vormen van een communicatiecampagne; ik zie het verhaal of de spot al voor mijn ogen.
Elke apotheker zou bovenstaande definitie “boven zijn bed moeten hangen” en van buiten leren.
Tenslotte is er ook nog een “wetenschappelijke” meerwaarde: bij dit soort onderzoek is het risico op scheefgetrokken, nietszeggende of overtrokken conclusies zo goed als onbestaande.

“The winner” verdient ook alle lof. Hij produceerde een definitie waarin “het helpen van mensen” en het verzorgen centraal staan. Producten zijn hulpmiddelen, niet de kern. De laatste zin van de definitie (“But most importantly…”) is nog straffer: zuiver op de graat staan daar de waarden die de mensen mogen verwachten van hun apotheker.

Wie schrijft bij gelegenheid volgende wedstrijd uit: leg eens aan een veertienjarige uit wat “farmaceutische zorg” precies is…? Eentje om over na te denken, niet?

En voor wie het ernstig meent, ziehier een poging tot vertaling, klaar om in te kaderen:

“Apothekers helpen mensen te genezen, gezond te blijven, zich goed te voelen en geld te besparen. We helpen mensen veilig gebruik te maken van vaccins die infecties voorkomen, geneesmiddelen die ziekten genezen of voorkomen dat ze erger worden, vitaminen, supplementen of speciale voeding om gezondheid en welzijn te verbeteren. Maar bovenal zijn we dicht bij u, makkelijk toegankelijk voor een gesprek, goed in het beantwoorden van vragen en klaar om zorg te dragen voor u en uw familie.”

Dirk BROECKX -- 21 februari 2010 


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect