Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

7/04/2012 - Are Pharmacists Necessary (Andermaal)

In 1994 liet Philip Brown een figuurlijke atoombom vallen op de apotheek met zijn legendarisch editoriaal in Scrip Magazine onder de titel ‘Are Pharmacists Necessary?’. Daarin stelde hij de vraag wat de toegevoegde waarde was van apothekers en hun universitaire opleiding, wanneer ze zich in de ogen van het publiek eigenlijk gedragen als ‘winkeliers die verpakkingen afleveren’.

Over heel de wereld werden de apothekers wakker geschud en ontdekte men dat het antwoord op Brown’s vraag ‘Pharmaceutical Care’ was – het concept waarbij de apotheker de patiënt begeleidt bij het rationeel en optimaal gebruiken van geneesmiddelen – zoals Heppler & Strand dat tijdens hetzelfde jaar op papier hadden gezet.

Wel het juiste antwoord, maar nog niet genoeg
Bijna twintig jaar later vormt farmaceutische zorg de basis van de taakomschrijving van apothekers in de Belgische wetgeving. Het is niet meer dan normaal dat consumenten / patiënten willen weten of die taak ook naar behoren wordt ingevuld. Tot vier maal toe heeft TestAankoop dit de afgelopen jaren getest en telkens blijkt hetzelfde: een minderheid doet het uitstekend; de meerderheid van de onderzochte apotheken voldoet niet aan de door TestAankoop gestelde verwachtingen.


De laatste enquête, twee weken geleden, gaf een schok, die vergelijkbaar is met deze van Brown, twintig jaar eerder. Spijtig genoeg blijven sommigen vitten op de methodologie, de samenstelling van de steekproef, de scenario’s van de enquêteurs of de interpretatie van de resultaten. Het zou natuurlijk leuker zijn, indien de goede prestaties wat meer geapprecieerd of in het licht gezet zouden worden. Maar dat verandert niets aan de essentie: patiënten verwachten een specifieke dienst van hun apotheker en velen krijgen die te weinig. Dat kan en moet dus beter.

En wat wordt het volgende keer?
Dit is zeker niet de laatste keer dat TestAankoop een enquête zal doen in de apotheek. Apothekers die tegen dan zeker bij ‘de goeden’ willen zijn, stoppen best meteen met vitten en bereiden hun toekomst vanaf vandaag, samen met hun collega’s goed voor.

Farmaceutische zorg concreet, tastbaar en zichtbaar maken is niet zo moeilijk. Ze ook meetbaar en tegenstelbaar maken (betalen voor resultaten) is al een pak lastiger, zeker wanneer het gaat over interacties en over het grondiger bevragen van patiënten voor er raad gegeven wordt.

 

Wat TestAankoop doet en vraagt, kon je zo zien aankomen
Het hele gebeuren en de reacties rond de TestAankoop enquêtes, verwonderen me hoegenaamd niet. Dat consumenten veeleisender en mondiger zijn geworden en dat farmaceutische zorg meer tastbaar, zichtbaar en ‘meetbaar’ moet worden, is de rode draad doorheen de eerste module van ‘Prepare for the Future’ (P4F, de training die ik geef aan officina apothekers om hen voor te bereiden op de fundamentele veranderingen die op hen af komen).

Wie de P4F training heeft gevolgd, beleefde bij het lezen van TestAankoop allicht een soort ‘AHA Erlebnis’: consumenten grijpen de macht, staan steeds kritischer tegenover zorgverstrekkers, meten de geleverde kwaliteit en publiceren doodleuk de resultaten.

De oplossing?
In de P4F training krijg je meteen ook de oplossing: leg zelf (binnen de beroepsgroep) relevante kwaliteitsindicatoren vast; betrek de patiënten om ze te (helpen) meten; gebruik IT middelen om kwaliteit en performatie te registreren en om feedback te geven van je eigen resultaten, vergeleken met deze van je collega’s; denk zelf na hoe je het vergoedingssysteem kan aanpassen om incentives in te bouwen die de resultaten nog verder helpen te verbeteren.

Incentives voor kwaliteit
Daarmee wordt ‘pay for performance’ rond farmaceutische zorg mogelijk en worden apothekers op termijn betaald voor hun echte meerwaarde en voor bewezen kwaliteit.
Dat is precies wat TestAankoop in zijn conclusie voorstelt.
Het is ook waar we als apothekers zelf moeten aan werken, willen we het geneesmiddelenmonopolie blijven ‘verdienen’.
Het is waar de patiënten op rekenen. En die mogen we nooit in de kou laten staan.

Het moeilijkst van al wordt het effectief betrekken van patiënten bij hun medicatiebehandeling met het oog op therapietrouw (compliance/adherence/persistance) . Dan zit je helemaal op het terrein van motivatie en gedragsverandering en dat is een ander paar mouwen.
Wedden dat een volgende enquête van TestAankoop daarover zal gaan?

Dirk Broeckx—7 april 2012

 Klik hiernaast voor het artikel in TestAankoop

en / of

REAGEER

 

   

 


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect