Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

7/10/2011 - Zo Dacht Steve

De boekbespreking van “Zo denkt Steve” die ik hier op 14 april van vorig jaar schreef, sloot ik af met wat ik uit zijn levensbeschrijving had onthouden:

Een sector die claimt “de patiënt centraal” te stellen en “innoverend” te zijn, kan uit de manier waarop Steve Jobs de wereld van IT voor altijd veranderde, veel inspiratie halen voor de broodnodige transformatie van de hele geneesmiddelensector. Design, betrouwbaarheid, eenvoud, gebruiksgemak en goede marketing zijn immers even essentieel voor wie vandaag geneesmiddelen wil ontwikkelen.

Dat Steve Jobs een goede verpakking bijna even belangrijk vindt als het product – de statement waarmee het boek begint – is de eerste en misschien wel de belangrijkste les voor onze sector. Want op vlak van “verpakking” kunnen we nog veel van Steve leren. Bekijk de modale verpakking van een geneesmiddel maar eens door zijn bril. Kijk eens kritisch naar een modaal voorschrift, dat uiteindelijk toch de “verpakking” is waarin de arts zijn diagnose meegeeft aan de patiënt. Bedenk eens hoe de modale apotheker de gebruiksaanwijzing aanbrengt op het geneesmiddel (vaak de meest tastbare “verpakking” van zijn farmaceutische zorg!).
We kunnen nog veel leren van Jobs…

 

Door zijn overlijden kregen de mijlpalen die Jobs neerpootte in het digitale landschap ruime aandacht. Meteen daarna, haast in dezelfde adem, vroeg vandaag elke analist in de media zich af of Apple zonder Jobs die succesreeks zal kunnen verder zetten.


Laat ons hopen van wel. Niet alleen omwille van het plezier en het nut dat nog meer goed ontworpen innoverende IT ons zou kunnen bieden. Maar vooral omdat het zou aantonen dat de methodiek om klantvriendelijke producten te maken die schoonheid, een leuke gebruiksbelevenis en een nuttige meerwaarde combineren, niet alleen afhing van de input en impuls van één man, maar dat we dat eigenlijk allemaal kunnen leren.


Wanneer je teruggrijpt naar “Zo denkt Steve” of wanneer je op “de7de” de samenvatting op deze site herleest (KLIK HIER), dan valt de eenvoud van het recept voor Steve’s succesvolle aanpak meteen terug op. Een essentieel onderdeel van die aanpak was wel zijn gedrevenheid en de haast maniakale manier waarop hij producten maakte op maat van de -- vaak bij de start van de ontwikkeling nog niet onderkende -- behoeften van de klant.

Treuren omdat hij er niet meer is, haalt niks uit. Steve laat wel een uitdaging na om onze klanten (de patiënten) met eenzelfde gedrevenheid centraal te zetten.


Misschien moeten we dus die platgetreden slogan “De Patiënt staat Centraal” maar eens weglaten uit de mission statements, tot we er in slagen om het recept van innovatie en gebruiksvriendelijkheid ook toe te passen bij de productontwikkeling van nieuwe medicatie.


Dirk Broeckx – 7 oktober 2011
 


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect