Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

21/06/2010 - GSM en internetgebruik onder de loep

Twee studies op minder dan een week, over dingen we allemaal mee geconfronteerd worden: GSM en internetgebruik. En beiden zijn in feite zeer hoopgevend. Een mooie aanzet voor deze laatste “de7de” van dit voorjaar. Al zes maanden biedt deze internetplek me de kans om vrij inzichten en ideeën te delen. Alvast hartelijk dank voor alle aanmoedigingen en reacties. Ze blijven niet alleen welkom, maar ze stimuleren ook om door te gaan. Dus: internet en GSM, wat kunnen we ervan leren?

20 pagina’s kurkdroge Odds Ratio’s voor de amateurs
Voor wie echt uitgebreid zijn epidemiologische kennis in de praktijk wil brengen, publiceerde het Journal of Epidemiology deze week de uitgebreide studie over de invloed van langdurig GSM gebruik op tumoren. Lees hier de volledige tekst maar wees gewaarschuwd voor 20 bladzijden kurkdroge Odds Ratio’s.
Voor wie daarvoor de moed niet heeft: de eindconclusie is simpel en geruststellend. Van alle kanten bekeken is er geen risico bij GSM gebruik. FDA (met een bondige, meer leesbare versie) en WHO geven de zegen. De cijfers die zouden wijzen op enig risico bij zeer intensief gebruik worden afgedaan als bias. Toch raadt men aan – zeker gezien het uiterst intensieve telefoongebruik bij jongeren – om handsfree gebruik maximaal aan te moedigen. Je weet maar nooit.

Digital Natives blijven de krant toch trouw"
En zo belanden we meteen bij de focus van dit stukje: de jongeren, in het bijzonder diegenen die om en rond de twintig jaar oud zijn vandaag. Een boeiend onderzoeksdomein, want dit zijn de eerste “echte” digital natives”. Mensen die nooit iets anders hebben gekend dan computers, GSM’s, elektronisch speelgoed en internet. Voor hen is het zo gewoon, dat ze pas opkijken als ze eens digitaal droog gezet worden.
De Standaard van vorige week belichtte (al bijna even hoopgevend !) het informatieconsumptie- gedrag van 18- tot 20 jarigen. Hoopgevend, omdat bleek dat ze het papier nog niet vaarwel hebben gezegd.
Het onderzoeksbureau iVox ondervroeg in opdracht van studiebureau Deep Blue 400 jongeren van 18 tot 22 jaar. Bedoeling was na te gaan in hoeverre hun meningen en mediabeleving verschilden van die van de oudere generaties.
In tegenstelling met de VS, waar het internet nu de belangrijkste (en meest “onmisbare”) bron van informatie is, vóór de televisie, blijven de jongeren nog iets meer voor de flatscreen (want de beeldbuis is “out”) dan voor de monitor hangen. Voor 47% is televisie nog het belangrijkste medium, tegenover 42% die internet het belangrijkste vindt. Bij de oudere leeftijdsgroepen strandt internet op 32%.
Nog opmerkelijker is het vertrouwen dat de media uitstralen: 47% vindt kranten betrouwbaar, terwijl slechts 15% dat vindt van het internet.

Internet is voor hen een communicatieplatform
En dat verklaart meteen de meest opmerkelijke bevinding: internet is voor jongeren vooral een communicatiemedium, eerder dan een informatiebron. Internet wordt dus echt het medium van de “Communities”, met Facebook, Linkedin en Netlog voorlopig nog op kop.

Voor wie met (gezondheids)informatie en –communicatie bezig is, moet deze studie minstens grondig aan het denken zetten. Want we zien het internet klassiek uitgroeien tot informatiebron en veronachtzamen in dezelfde moeite de mogelijkheden die communities bieden om te luisteren en te leren van onze (huidige en toekomstige) cliënten en patiënten. Het mooie van dergelijke studies is niet alleen dat ze enkele misvattingen en verkeerde inschattingen bloot leggen, maar meteen ook aan het denken zetten wat deze jongeren drijft in hun communicatieconsumptie gedrag.

O ja, een kwart van de ondervraagde “twintigers” gaat al min of meer regelmatig mobile online. Voor hen zullen minstens de fysische beperkingen van het internet het volgende decennium dus zo goed als zeker helemaal vervagen.
The rate of change is changing, nietwaar Herman Konings…!?

Dirk Broeckx -- 21 juni 2010 


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect