Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

7/02/2013 - The Future Is Already Here

“The future is already here; it’s just not evenly distributed”. Die uitspraak van William Gibson bleek nog maar eens waar tijdens het ZorgIdee symposium in Hasselt vandaag. Tijdens de derde editie kregen de deelnemers afwisselend inspirerende sprekers, netwerkcontacten, snelle ‘pitches’ en wat uitgebreider bezoeken aan twintig innoverende projecten voor de kiezen. Allemaal stukjes van de puzzel van de toekomst van de gezondheidszorg, die daardoor eigenlijk vandaag al bestaat. Een kort verslag in vier snelle flitsen…


Vier ontwikkelingen
Koen Kas (http://inbioveritas.com) ziet vier fundamentele ontwikkelingen, die de gezondheidszorg een totaal nieuwe richting uitduwen:

1. Genomics: Het ontrafelen van het (individuele) genoom geeft inzicht in de verschillende vormen van kanker en laat daardoor ook meer gefocuste behandelingen toe (cfr. Stratified Medicines). Met één druppel prenataal gepuncteerd bloed zal je baby’s op 3.500 erfelijke ziekten kunnen screenen.

2. Self monitoring: Een waslijst van bestaande app’s en devices toont de weg om allerlei biologische parameters mobiel op te volgen. De arts zal app’s voorschrijven, zoals hij vandaag geneesmiddelen voorschrijft.

3. Healthcare becomes Fun: Motivationele app’s en ‘serious gaming’ maken monitoring en therapietrouw aantrekkelijker, in de eerste plaats omdat ze de patiënt rechtstreeks betrekken bij zijn gezondheid en de zorg. De impact van gedragswetenschappen op de gezondheidszorg wordt steeds groter.

4. Health becomes ‘Social’: via social media en patient communities zullen patiënten onderling meer communiceren en participeren in de zorg. Wisdom of the crowds zal ook helpen om de wetenschap vooruit te stuwen. Softwarebedrijven als Google en Oracle worden ‘concurrenten’ van de grote farma-reuzen.

Heel deze evolutie wordt hoofdzakelijk aangedreven door kleine start-up bedrijven en massa’s kleinschalige pilootprojecten. De snelheid en de relatief lage opstartkosten voor veel (software gedreven) projecten is daarbij een essentiële troef. Het proces kan versneld worden door diverse competenties en technologieën bij elkaar te brengen in ‘incubatoren’.


Serious Gaming
Games gebruiken om gezondheid en gedrag positief te beïnvloeden is zowel ‘serious’ als ‘fun’. Dat bleek uit Tom Aelbrecht’s verhaal over Healseeker, een game voor jongeren met ADHD dat hen helpt bij het ontwikkelen van beter tijdsmanagement, planning en sociale vaardigheden. Er zitten nog veel meer toepassingen in de pipeline. (http://www.ranj.com/nl/health%20games)

Het proefproject leert dat (ouders van) patiënten bereid zijn te betalen voor een dergelijke aanpak, die effectief helpt, mits men wetenschappelijk kan aantonen dat het werkt en mits dergelijke services aangeboden worden door zorgverstrekkers en/of patiëntenverenigingen.

Janssen (J&J) leerde zelf nog veel meer via dit project: de time-to-market en de hele aanpak van klinisch onderzoek is fundamenteel anders en stukken sneller dan voor een geneesmiddel. Men voorziet slechts één jaar voor onderzoek, validering en opstart van de marketing (die overigens nu al start in Nederland). Verder zijn ook het business model en het netwerk van partners die aan het project samenwerken fundamenteel verschillend van de klassieke farma aanpak. Men zoekt duidelijk nog de weg in dit nieuwe landschap.


Evenwicht tussen Technologie en Patiënt
Luc Van Gorp (Wit-Geel Kruis Vlaanderen) deed het publiek nadenken over het noodzakelijk evenwicht tussen (digitale) technologieën en de impact ervan op de patiënt.

Zorg start bij het opnemen van verantwoordelijkheid voor de gezondheid en het welzijn van de patiënt. Dat vormt de basis voor het opbouwen van een relatie en van (wederzijds) vertrouwen. Pas dan komen de technische, wetenschappelijke en (eventueel) technologische aspecten aan bod. Verder kan technologie uiteraard helpen bij alle ondersteunende diensten (met administratie op kop).

Maar het uitgangspunt en het einddoel zijn tweemaal de patiënt. Die wordt echter vaak onvoldoende betrokken van bij de start van nieuwe en vernieuwende technologische ontwikkelingen. En dat kan anders.

Technologische veranderingen veroorzaken ten slotte altijd (onverwachte) nevenwerkingen. Technologie kan fouten helpen vermijden, maar veroorzaakt op zijn beurt nieuwe fouten.

Dat wil niet zeggen dat technologie niet goed zou zijn. In tegendeel. Maar we moeten er wel anders mee omgaan bij de aanpak ervan en de patiënt er alleszins meer bij betrekken. Zo zetten we hem meteen ook effectief ‘centraal’.


De Innovatiemarkt
Twintig projecten in een notedop

  1. Cadrado: comfortabel thuis blijven wonen / genieten. Technologie leuk maken
  2. Care for Safety: 45.000 bestaande personenalarmsystemen uitbreiden met extra sensoren (vnl. ‘veiligheid’)
  3. Cubigo: online app platform om langer comfortabel thuis te blijven. Reeds 10.000 gebruikers in vier proeftuinplatformen (ook actief bij Vitalink patiënt viewer en in Carehome of the Future)
  4. Vitalink Limburg: Medicatieschema uitwisselen via het digitale platform van Vitalink (in Riemst, Bilzen, Hoeselt, Tongeren met 91% van de zorgverstrekkers)
  5. CareBundels implementeren in e-learning: gevalideerde kennis, nodig om de meest voorkomende hospitaal complicaties te vermijden, aangeboden via e-learning met veel beeldmateriaal, interactiviteit en steeds een toets om nadien de kennis te meten + een praktische test om ook de skills te bepalen.
  6. Essec Healtcare Telecom: interactieve senior tv via een eenvoudige afstandsbediening waarmee je zowat alle dingen kan doen met je digitale TV. Alarmknop met microfoon en luidspreker in de medaillon.
  7. Healseaker / Serious Gaming: cfr. hierboven
  8. I-Cane: intelligente blindenstok
  9. I-travle.be: revalidatierobot
  10. Koronis: helpt orthopedische chirurgen om data te verzamelen in de praktijk waardoor de resultaten gezamenlijk kunnen worden geanalyseerd en verbeterd. Laat patiënten zelf een stuk van hun anamnese voorbereiden en – waar mogelijk – hun eigen mobiliteit scoren.
  11. TheraSolve: medicatie reminder in een pleister die voelbaar signaal geeft. Een aanrader, waar we nog van gaan horen !
  12. Mobelife: maakt ingewikkelde implantaten op maat
  13. Mya Play: interactief spelsysteem voor senioren om hen fysiek, cognitief en sociaal te activeren
  14. MyDiagnostick: meet en analyseert EKG op voorkamerfibrillaties (--> preventie van beroertes) www.mydiagnostick.be . Winnaar van de ZorgIdee Award !
  15. OurCare: softwareplatform voor zelfstandige verpleegkundigen --> intuïtieve registratie van de zorg --> planning van zorg en stock toebehoren --> factureren. Ook community van de verpleegkundigen.
  16. RescueMate: helpt zorg te verstrekken volgens een degelijk protocol op het ogenblik van een acuut probleem of noodgeval. Een stevige ‘tablet’ begeleid je stap voor stap met beeld, spraak en tekst. Het laat zo de wetenschappelijke theorie en de praktijk mooi samenvloeien)
  17. KungfuKeuken: 4 mini games voor mensen met hersenverlamming --> trainen van trage, gecontroleerde bewegingen.
  18. Xios Hogeschool Limburg: helpen om ideeën concreet te maken (met brains en engeneering) teneinde ze klaar te maken om ze naar de markt te brengen.
  19. Oscare: nazorg bij (brandwonden) littekens, research en ‘scar academy’ (Slogan: ‘Your scar. Our care’) www.oscare.be
  20. Z-apps: platform om jongeren te begeleiden (help-me / help-you brengt de patiënt meteen in contact met de zorgverstrekker van dienst). Reopt-it, DoIt, Docs. Inspirerend!

(KLIK HIER voor een wat meer uitgebreide en geïllustreerde blik op de projecten)

Het was een leerijke dag. Fun. En ik kijk al uit naar volgende editie !

Dirk BROECKX – 7 februari 2013


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect